شهرک مسکونی چیتگر و هرآنچه که باید درمورد آن بدانید

10 شهریور 1402
0 نظر

شهرک مسکونی چیتگر تهران کجاست؟ چه ویژگی‌هایی دارد؟ ساختمان‌های آن چه شرایطی دارند؟ با ما همراه باشید تا پاسخ تمامی سؤال‌های شما را بدهیم.

شهرک چیتگر تهران که با نام شهرک امام رضا (ع) نیز شناخته می‌شود، در ضلع غربی دریاچه‌ی چیتگر (دریاچه‌ی مصنوعی شهدای خلیج فارس) واقع شده و یکی از شهرک‌های نوساز بوده که فرآیند ساخت‌وساز آن هم‌اکنون درحال اجراست.

چیتگر، یکی از پروژه‌های بزرگ و مهم ساخته شده در تهران با ۲۰ هزار واحد مسکونی است که مستقیماً توسط بنیاد تعاون ارتش جمهوری اسلامی ایران نظارت می‌شود. پروژه‌ی چیتگر به بخش‌ها یا زون‌های (پهنه‌ها) مختلفی تقسیم شده که با حروف انگلیسی A، B، C، D و E نام‌گذاری شده‌اند. سه پهنه‌ی نخست این شهرک (A، B و C) به‌ترتیب با نام‌های بوستان، سروستان و نارنجستان نیز شناخته می‌شوند که در واقع سه پهنه‌ی مسکونی اصلی این شهرک به‌شمار می‌روند. با این تفاسیر، می‌توان گفت که این شهرک از ۵ بخش بسیار مدرن ساخته شده و یکی از زیباترین شهرک‌های تهران و ایران به‌شمار می‌رود. اگر می‌خواهید درمورد این شهرک زیبا و نوساز اطلاعات بیشتری کسب کنید، حتماً در ادامه با ما همراه باشید.

شهرک چیتگر (امام رضا (ع)) کجاست؟

شهرک چیتگر یکی از محله هایی است که در منطقه 22 شهرداری تهران، در بخش شمال غربی این شهر قرار دارد. مردم معمولاً نام دریاچه‌ی چیتگر را شنیده‌اند؛ اما درمورد خودِ شهرک اطلاعات زیادی ندارند. شهرک مدرن و زیبای چیتگر، بین بزرگراه شهید خرازی، بزرگراه شهید همدانی، بلوار پژوهش، بلوار طراوت و ایران خودرو واقع شده است.

این بزرگراه‌ها و بلوارهای پهناور، باعث کاهش ترافیک شده‌اند و تردد به این شهرک را بسیار آسان کرده‌اند. شهرک چیتگر جزو منطقه‌ی ۲۲ تهران است و نزدیکی این شهرک به سایر ساختمان‌ها و املاک منطقه‌ی ۲۲ و همچنین شهرک گلستان، موقعیت بسیار خوبی را برای سرمایه‌گذاری در این منطقه ایجاد کرده است. شهرک گلستان، یکی از بهترین مناطق تهران برای سرمایه‌گذاری است و اگر شما به این منطقه سر بزنید، قطعاً وسوسه می‌شوید که از شهرک چیتگر نیز دیدن کنید.

تاریخچه‌ی شهرک چیتگر

به‌گزارش همشهری آنلاین، سال‌ها پیش از وقوع انقلاب اسلامی، زمین‌های محله‌ی چیتگر به خانواده‌های فرمانفرمایان و فیروزگر تعلق داشت. به‌گزارش خبرگزاری مهر، در همان سال‌های پیش از انقلاب، مالکیت این اراضی به ارتش ایران واگذار شده است. پس از انقلاب، زمانی‌که طرح این مسئله در منطقه ۲۲ تصویب شد، حدود ۳۵۰ هکتار از این زمین‌ها در قالب طرح ۳۰-۷۰ به شهرداری تهران واگذار شد که یک بخش از این ۳۵۰ هکتار، شبکه معابر، بخشی دیگر، فضای سبز و بخشی مجموعه هزار و یک شهری است که در حال کار روی آن هستند، البته بخشی دیگر را شهرداری فروخته و تبدیل به مجتمع‌های مسکونی کرده است؛ بنابراین اراضی چیتگر ارتباطی به پارک چیتگر ندارد و خارج از این پارک است.

اجرای پروژه‌های شهرک چیتگر چگونه است؟

در خصوص مراحل توسعه و ساخت شهرک چیتگر و همچنین تحویل برج‌های مسکونی آن می‌توان گفت که برج‌های پهنه‌ی A (بوستان) تکمیل و به مالکین تحویل داده شده است. برج‌های این پهنه شامل 11 بلوک ارکیده (1 تا 11) و 10 بلوک پامچال هستند که از ابتدا به این شکل نام‌گذاری شده بودند؛ اما درحال حاضر، برج‌های پامچال 7 و 8 با نام خلبانان شکاری ارتش که از ابتدا متعلق به اعضای این تعاونی ارتش بودند شناخته می‌شوند و برج‌های پامچال 9 و 10 نیز متعلق به سازمان قضایی ارتش ایران هستند و با این نام شناخته می‌شوند. پهنه‌های B (سروستان) و C (نارنجستان) هنوز به‌طور کامل تکمیل نشده‌اند و مراحل ساخت آن‌ها درحال اجراست. پهنه‌‌ی E نیز در مراحل اولیه‌ی ساخت قرار دارد؛ اما پهنه‌ی D که در ضلع جنوبی بزرگراه همدانی نزدیک باغ گیاه‌شناسی واقع شده است، هنوز در مرحله‌ی گودبرداری قرار دارد.

از مشخصات اصلی برج‌های ارکیده و پامچال در پهنه A (بوستان)، می‌توان به سازه‌ی فلزی آن‌ها اشاره کرد. سازه‌ی برج‌های ارکیده و پامچال فلزی است با اتصالات پیچ‌ومهره با استانداردهای روز بنا شده است که بیشترین مقاومت را در برابر زلزله دارند. همچنین لازم‌به‌ذکر است که این سازه‌های فلزی در برابر حرارت بالا بیشترین مقاومت را از خود نشان داده‌اند. سبک‌سازی برج‌ها یکی از اولویت‌های مهندسین بوده است و به‌همین‌دلیل دیوارها از جنس کناف پیش ساخته با عایق صوت و حرارت هستند. استفاده از این مواد پیش‌ساخته برای دیوارهای داخلی واحدهای برج‌های ارکیده و پامچال علاوه‌بر سبک‌سازی، مزایای دیگری را نیز به‌همراه داشته است که از جمله‌ی آن‌ها می‌توان به انتقال صدای کم به واحدهای مجاور و همچنین مقاومت در برابر آتشسوزی احتمالی اشاره کرد.

کناف چه مزایایی دارد؟

کناف بسیار سبک بوده و انعطاف‌پذیری بالایی دارد که این موضوع در آئین‌نامه نیز پیش‌بینی شده است. از طرفی به‌گفته‌ی مهندسین سازه، هنگام طراحی لرزه‌ای ساختمان ضریب نیروی زلزله در جایی که میان‌قاب‌ها از خود مقاومت نشان می‌دهند افزایش می‌یابد؛ اما در سیستم دیوار کنافی، میان‌قاب‌ها از خود مقاومتی نداشته و باعث سختی کاذب سازه نمی‌شوند. برج رزلند چیتگر یکی از نمونه‌های مقاوم در برابر زلزله است.

در دیوارها و سقف‌های کاذب کناف معمولاً اتصالات به صورت پیچی و مطابق ضوابط و آئین‌نامه‌های مدون انجام می‌شود. همچنین اتصالات زیرسازی کناف به سقف اصلی یا سازه، نیازی به جوش‌کاری ندارد و با میخ و چاشنی به موضع مورد نظر، متصل می‌شود.

به دلیل كاهش اشغال فضا توسط دیوارها و پارتیشن‌های کناف، این امکان وجود دارد که فضای مفید داخل واحدهای ساختمانی، کمتر توسط دیوارهای حجیم اشغال شود. در صورت استفاده از عایق پشم سنگ در فضای خالی بین پانل‌های کناف، به‌هیچ عنوان حرارت و برودتی بین آپارتمان‌های برج‌های چیتگر منتقل نمی‌شود. در صورت استفاده از عایق پشم سنگ در فضای خالی بین پانل‌های کناف به‌هیچ عنوان صدایی از واحدی به واحد دیگر منتقل نمی‌شود.

پانل های مدل FR کناف که اصطلاحاً به آن ها پانل‌های مقاوم در برابر حریق نیز می‌گویند و رنگ آن‌ها صورتی است، کاملاً در برابر حریق عایق هستند و آتش به‌هیچ عنوان از واحدی به واحد دیگر منتقل نمی‌شود. از این مدل پانل‌ها در فضای آشپزخانه، راه پله‌های برج و فضای داخلی دیوار چاله‌ی آسانسور استفاده می‌کنند.

پانل‌های مدل MR کناف به‌طور کامل در برابر رطوبت عایق هستند. این پانل‌ها عموماً به رنگ سبز هستند. از این پانل‌ها معمولاً در فضای حمام و سرویس بهداشتی استفاده می‌شود.

بر خلاف پارتیشن‌های سنتی و مصالح بنایی و کلیه پارتیشن‌های با ملات، پارتیشن‌های کناف پس از کف‌سازی، حتی روی سرامیک و سنگ (بدون تخریب) قابل اجرا هستند و از این رو بهترین گزینه جهت عملیات بازسازی ساختمانی به‌شمار می‌روند.

هرچه عمر ساختمان بیشتر می‌شود، هرازگاهی ایجاد تخریب‌های موضعی جهت دسترسی به تأسیسات معیوب و ترمیم آن‌ها اجتناب ناپذیر خواهد بود که این امر به راحتی با کناف محقق می‌گردد.

معایب کناف

نصب کناف معایبی نیز دارد که برخی از مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از:

  • مقاوم نبودن در برابر ضربات سنگین
  • پیچیدن صدای باد در داخل آن‌ها در صورت وقوع طوفان
  • عدم امکان استفاده از پیچ و رول پلاک برای دیوارهابرج‌های ضد زلزله

برج‌های پهنه‌ی A شهرک چیتگر دارای امکانات تقریباً یکسانی هستند. هر برج دارای محوطه اختصاصی و فضای سبز، لابی اختصاصی، آسانسورهای باری و نفربر، سالن اجتماعات، سالن ورزشی، پارکینگ و انباری برای هر واحد است.

خانه‌های ساخته شده در این شهر معمولاً یک‌باره و به‌صورت نقدی فروخته می‌شوند؛ اما آپارتمان‌هایی نیز وجود دارند که می‌توانید آن‌ها را پیش‌خرید کنید.

ماجرای سهام‌های چیتگر چیست؟

از سال 1387 ثبت‌نام در طرح شهرک چیتگر آغاز شده است. هدف از اجرای این طرح توانمندسازی کارکنان ارتش جمهوری اسلامی ایران و ارتقای معیشت آنان بود. ابتدا برای بهره‌مندی کارکنان ارتش از این پروژه، سهام‌های 33 متری و ۶۳ متری معرفی شد و هر کارمند در صورت تمایل می‌توانست در پروژه عضویت داشته باشد. در آینده مابقی قیمت سهم از آن‌ها به صورت اقساطی اخذ می‌شد.

به‌این‌ترتیب افرادی که به عضویت پروژه درآمدند، سهام‌دار این شهرک شدند و با توجه به تعداد سهامی که در اختیار داشتند، بخشی از واحدهای آپارتمانی در اختیارشان قرار گرفت. به کارکنانی که در پهنه‌ی A‌ ثبت‌نام کرده بودند، سهام پهنه‌ی A و به افرادی که در پهنه‌ی B ثبت‌نام کرده بودند، سهام پهنه‌ی B تعلق گرفت. پس از گذشت چند سال،‌ بنیاد تعاون ارتش اعلام کرد افرادی که سهام پهنه‌‌ی A دارند می‌توانند سهام خود را به پهنه‌ی B منتقل کنند.

به‌این‌ترتیب، به هر سهام ۳۳ متری، ۳۰ متر دیگر نیز اضافه شد. ارتش تصمیم گرفت که ۱۷ متر از این ۳۰ متر را به‌صورت هدیه به کارکنان خود دهد و هزینه‌ی ۱۳ متر باقی‌مانده را به‌صورت اقساطی از آن‌ها وصول کند. این سهام اضافی با عنوان «سهام ویژه» شناخته می‌شود.

موقعیت چیتگر و دسترسی‌های این شهرک

همان‌طور که پیش‌تر نیز اشاره شد، شهرک مدرن و زیبای چیتگر، بین بزرگراه شهید خرازی، بزرگراه شهید همدانی، بلوار پژوهش، بلوار طراوت و ایران خودرو واقع شده است. به‌این‌ترتیب می‌توان گفت که این شهرک زیبا، در نزدیکی دامنه‌ی رشته‌کوه البرز واقع شده است. همان‌طور که گفته شد، این شهرک به دو بزرگراه شهید خرازی و شهید همدانی نزدیک است و این دو بزرگراه به‌عنوان دو راه اصلی کلان‌شهر تهران، مسیر تردد به این شهرک را آسان کرده‌اند و به‌همین‌دلیل در اطراف چیتگر خبری از ترافیک‌های شدید تهران نیست.

چیتگر در بخش شمال‌غربی تهران واقع شده است و به‌این‌ترتیب به دو بزرگراه تهران-کرج و آزادگان نیز نزدیک است و ساکنین این شهرک می‌توانند به‌سادگی به فرودگاه مهرآباد، فرودگاه امام خمینی و مسیر کرج دسترسی داشته باشند.

ایستگاه مترو ایران خودرو

نزدیک‌ترین ایستگاه مترو به شهرک چیتگر، ایستگاه مترو ایران‌ خودرو است که با استفاده از وسایل حمل‌ونقل عمومی مانند تاکسی و اتوبوس می‌توانید از این ایستگاه به کلیه نقاط تهران تردد کنید. وجود ۵ پایانه حمل‌ونقل درون شهری در منطقه‌ی ۲۲ تهران نیز از دیگر امکانات این منطقه جهت عبورو‌مرور شهروندان از شهرک چیتگر به دیگر نقاط تهران و بالعکس محسوب می‌شوند.

شهرک مسکونی چیتگر

نزدیک‌ترین مراکز خرید، مراکز درمانی، مراکز آتش‌نشانی پمپ بنزین‌ها، مراکز تفریحی و مذهبی

مرکز خرید رزمال، مرکز خرید بام‌لند و مرکز خرید پارمیس از نزدیک‌ترین مراکز خرید به شهرک چیتگر به‌شمار می‌روند. این مراکز خرید، جزو مهم‌ترین و بزرگ‌ترین مراکز خرید تهران هستند که روزانه افراد زیادی از آن‌ها بازدید می‌کنند و دارای امکانات رفاهی و تفریحی زیادی هستند.

درمانگاه ولیعصر (واقع در انتهای بلوار کوهک)، درمانگاه میدان ساحل، درمانگاه آزاد شهر و بیمارستان تریتا (واقع در ضلع شمالی بزرگراه همت) از جمله نزدیک‌ترین مراکز درمانی به شهرک چیتگر به‌شمار می‌روند. همچنین در محوطه‌ی شهرک نیز یک درمانگاه مجهز درحال ساخت است.

ایستگاه 30 در پارک چیتگر، ایستگاه 45 (کیلومتر 14 جاده مخصوص کرج)، ایستگاه 68 (شهرک باقری)، ایستگاه 69 شهید قانع (شهر راه آهن)، ایستگاه 76 شهید کاظمی (پمپ گاز چیتگر)، ایستگاه 114 (دریاچه چیتگر) و ایستگاه 80 (پردیس دانشگاه شریف)، نزدیک‌ترین مراکز آتش‌نشانی به شهرک چیتگر هستند.

جایگاه سوخت ۲۲۵ واقع در خیابان مولوی میدان ساحل، جایگاه سوخت ۲۰۰ واقع در اتوبان آزادگان بلوار کوهک، جایگاه سوخت واقع در خیابان ۲۴ متری زیبادشت بالا و پمپ بنزین واقع در خیابان غربی مجاور آزادگان، از جمله نزدیک‌ترین پمپ بنزین‌ها به شهرک چیتگر به‌شمار می‌روند.

دریاچه‌ی شهدای خلیج فارس (چیتگر)، آبشار تهران، بوستان جنگلی لَتمال کَن، پارک جنگلی چیتگر، بوستان جوان‌مردان، روستای واقع در ارتفاعات وردیج و واریش، پارک آبی اُ پارک، پردیس سوارکاری چیتگر، پیست دوچرخه‌سواری چیتگر، باغ ملی گیاه‌شناسی، شهرک سینمایی غزالی، دهکده‌ی آبی پارس و موزه اتومبیل‌های قدیمی نیز از جملع مراکز تفریحی و گردشگری نزدیک شهرک چیتگر هستند.

مسجد جامع ولیعصر واقع در بلوار کاج، خیابان سروستان نهم نیز نزدیک‌ترین مرکز مذهبی به شهرک چیتگر به‌شمار می‌رود.

آب‌وهوای چیتگر

شهرک چیتگر یکی از مناطق خوش آب‌وهوای تهران به‌شمار می‌رود و معمولاً از آلودگی‌های سنگین این کلان‌شهر به‌دور است. همان‌طور که گفته شد، این شهرک در منطقه‌ی ۲۲ تهران قرار گرفته است و به پارک جنگلی چیتگر، پارک جنگلی لَتمال کَن، پارک جنگلی خرگوش دره، بوستان جوان‌مردان و باغ ملی گیاه‌شناسی نزدیک است و این یعنی شهرک چیتگر آب‌وهوای بسیار مطلوبی دارد. لازم‌بهذکر است که در این شهرک به‌ازای هر واحد مسکونی ۴۰ متر فضای آزاد در نظر گرفته شده است و این یکی از مزایای بسیار خوب شهرک چیتگر و برج‌های آن به‌شمار می‌رود.

شهرک مسکونی چیتگر

قیمت آپارتمان در شهرک چیتگر چقدر است؟

همان‌طور که پیش‌تر نیز گفته شد، شهرک چیتگر جزو منطقه‌ی ۲۲ تهران است و به‌دلیل مجاورت با شهرک گلستان، موقعیتی عالی برای سرمایه‌گذاری و خرید ملک به‌شمار می‌رود. در این شهرک، تعداد زیادی آپارتمان برای فروش گذاشته شده و حتی واگذاری امتیاز و سهام نیز در این شهرک انجام می‌شود.

عوامل زیادی بر قیمت آپارتمان‌ها در شهرک چیتگر تأثیر می‌گذارند. علاوه‌بر این، محل قرارگیری پروژه‌ی مسکونی چیتگر و برج مورد نظر در پهنه‌های مختلف چیتگر نیز از دیگر عوامل اختلاف قیمت آپارتمان در شهرک چیتگر به‌شمار می‌رود. یکی دیگر از دلایل اختلاف قیمت‌ها، طبقات آپارتمان‌ها است.

عوامل زیادی هستند که باعث می‌شوند تا شهروندان زیادی به خرید آپارتمان در شهرک چیتگر علاقه‌مند باشند. از جمله این عوامل می‌توان به آب‌وهوای نسبتاً پاک محدوده‌ی چیتگر، امکان پیش‌خرید و سرمایه‌گذاری در برج‌هایی که در دست ساخت هستند، امکانات فوق‌العاده‌ی برج‌های ساخته شده و البته نزدیکی به مراکز تجاری و تفریحی منطقه 22 اشاره کرد. شما می‌توانید آگهی‌های خرید آپارتمان در شهرک چیتگر را در سایت گارِن‌لند دنبال کنید. شما می‌توانید هر زمان که تمایل داشته باشید با ما در ارتباط باشید تا از قیمت دقیق آپارتمان‌های شهرک چیتگر مطلع شوید.

در محدوده‌ی اطراف دریاچه‌ی چیتگر تا شعاع چند کیلومتری، به‌لطف جاذبه‌های زیبا، تعداد زیادی از پروژه‌هایی که در سال‌های اخیر ساخته شده‌اند، به فروش رفته‌اند. اگر به شهرک چیتگر مراجعه کنید، می‌بینید که هنوز تعداد زیادی از پروژه‌ها در دست ساخت هستند و دورتادور دریاچه را احاطه کرده‌اند. هر کدام از این پروژه‌ها که آپارتمان هستند، با قیمت‌ها و شرایط متفاوتی در دوره‌های مختلف به ‌صورت پیش‌فروش عرضه شده‌اند. هنوز هم تعداد زیادی از واحدهای آپارتمانی در برج‌های مختلف چیتگر هستند که می‌توانید آن‌ها را پیش‌خرید کنید و پس از اتمام پروژه تحویل بگیرید. این شهرک یک فرصت عالی برای سرمایه‌گذاری به‌شمار می‌رود.

برای اطلاع از شرایط واحد‌های پیش‌فروش و همچنین قیمت واحدهای تکمیل شده می‌توانید با کارشناسان گارِن‌لند تماس بگیرید.

معماری شهرک چیتگر چگونه است؟

ساختار شهرک چیتگر به‌گونه‌ای است که به‌ازای هر واحد مسکونی موجود در این شهرک، ۴۰ متر فضای آزاد در نظر گرفته شده است که این مقدار، بدون در نظر گرفتن پارکینگ و انباری، عدم تداخل مسیرهای سواره و پیاده و همچنین استفاده از حداکثر نور و دید نسبت به محیط اطراف و حداقل دید واحدها نسبت به یکدیگر، اختصاص یافته است.

برج‌های شهرک چیتگر به‌صورت غربی-شرقی ساخته شده‌اند. این طراحی مزایایی برای ساکنین برج‌ها به‌همراه دارد. نخست این‌که آن‌ها می‌توانند از زمان طلوع خورشید تا زمان غروب آن، از حداکثر نور بهره ببرند و فضای داخلی واحدها همیشه روشن است. دوم این‌که ساکنین می‌توانند از مناظر شمالی تهران و کوه‌های البرز لذت ببرند. این‌ها ویژگی‌های جذابی هستند که در شهری مانند تهران که شلوغ بوده و ساختمان‌های سربه‌فلک کشیده دارد، مزایایی بسیار عالی به‌شمار می‌روند.

یکی از خطراتی که همواره کودکان را در مجتمع‌های مسکونی تهدید می‌کند، وسایل نقلیه هستند. کودکان معمولاً هنگام بازی در محیط مجتمع دچار حادثه می‌شوند؛ اما مهندسانی که وظیفه‌ی طراحی شهرک چیتگر را برعهده داشته‌اند، به این موضوع مهم نیز فکر کرده‌اند. به‌این‌ترتیب، مهندسان برای هر برج مسکونی یک فضای باز و سبز اختصاصی در نظر گرفته‌اند تا کودکان بتوانند آزادانه و در امنیت کامل فعالیت داشته باشند.

ويژگی سازه‌های شهرک چیتگر

به‌طور کلی برای ساخت سازه‌های ساختمان‌های مسکونی از دو نوع اسکلت فلزی و بتنی استفاده می‌شود. به‌دلیل بی‌توجهی به مسائل فنی و ایمنی در ساخت اسکلت بتنی و همچنین تفاوت در متریال و سرکارگرها، اسکلت فلزی پیش‌ساخته بهترین انتخاب برای سازه‌ی ساختمان است.

برج‌های چیتگر دارای اسکلت فلزی بوده و اتصالات آن‌ها از نوع پیچ‌ومهره‌ای است. سازه‌های فلزی برج‌های چیتگر، جزو سازه‌های برگزیده‌ی کنفرانس سازه‌های فولادی کشور هستند. اسکلت برج‌های پهنه‌ی B این شهرک توسط شرکت مهندسی سازه صنعت بادبند و بر اساس دستورالعمل‌های PQR و WPS ساخته شده‌اند و با موفقیت آزمایش‌های جوشکاری PT، UT، MT و RT را پشت‌سر گذاشته‌اند.

انواع مختلفی از اتصالات در سازه‌های اسکلت فلزی وجود دارد که رایج‌ترین آن‌ها اتصالات پیچ‌ومهره‌ای و اتصالات جوشی است. به‌دلیل استفاده از دیزل ژنراتور برای جوش اسکلت و همچنین سختی جوش در ارتفاع، معمولاً کیفیت جوش نسبتاً پایین است و این مشکل به‌ویژه در هنگام زلزله بیشتر به چشم می‌خورد. به‌همین‌دلیل اتصالات پیچ‌و‌مهره‌ای در ساخت سازه دقت بیشتری دارد و مقاوم‌تر است. همچنین لازم‌به‌ذکر است که اتصالات پیچ‌و‌مهره در مقایسه با جوشکاری در دمای بالا و آتش‌سوزی احتمالی مقاومت بیشتری دارد و سازه مشابه ساختمان پلاسکو به سرعت از محل اتصال آسیب نمی‌بیند.

متأسفانه در طراحی برج‌های پهنه‌ی A شهرک چیتگر از نقشه‌ی مناسبی استفاده نشده است و شاید بتوان گفت که برج‌های این ناحیه خیلی خوش‌نقشه نیستند. البته متریال به‌کار رفته در این برج‌ها با برج‌های سایر پهنه‌ها یکسان بوده و این یعنی در دیوارها و پارتیشن‌ها از کناف‌های پیش‌ساخته استفاده شده است و این برای ساکنین برج‌ها مزایایی را به‌همراه دارد. البته دقت کنید که همه‌ی برج‌ها این ویژگی‌ها را ندارند. در برخی برج‌ها به‌جای کناف پیش‌ساخته، از بلوک‌های هبلکس استفاده شده است که نوع دیگری از سازه‌های سبک به‌شمار می‌رود.

به‌طور کلی، برج ارکیده ۱۰ یکی از برج‌هایی است که در ناحیه‌ی آب‌وهوایی بسیار مناسبی قرار گرفته و درکل بهترین برج شهرک چیتگر به‌شمار می‌رود.

مشخصات برج‌های چیتگر و امکانات آن‌ها

تمامی برج‌های پهنه‌ی B (بوستان) به هلی‌پد مجهز شده‌اند تا در مواقع ضروری،‌ هلیکوپترهای امدادونجات بتوانند روی سقف برج‌ها بنشینند و عملیات امداد و نجات را به‌سرعت انجام دهند.

هر برجی که در این شهرک قرار دارد، دارای لابی، سالن اجتماعات، سالن ورزشی و همچنین دستگاه خودپرداز بانک است. از نظر ویو نیز باید گفت که در بسیاری از برج‌ها (واحدهای جنوبی و شرقی) نمای زیبایی از دریاچه‌ی چیتگر، پارک جنگلی چیتگر و همچنین باغ ملی گیاه‌شناسی دیده می‌شود. واحدهای شمالی نیز نمایی از کوه‌های البرز را دارند. به‌طور کلی برج‌ها در منطقه‌ی بسیار خوبی قرار گرفته‌اند که هم از نظر آب‌وهوا و هم از نظر مناظر، یک سروگردن بالاتر از درصد زیادی از مناطق تهران هستند.

واحدهای چیتگر در متراژهای مختلفی ساخته شده‌اند و شما می‌توانید از واحدهای ۶۴ متری الی ۳۸۶ متری را خریداری کنید. تعداد اتاق‌های واحدها نیز حداقل یک و حداکثر ۴ عدد است. تنوع متراژ یکی از مزایای واحدهای این شهرک به‌شمار می‌رود. همچنین لازم‌به‌ذکر است که به‌ازای هر واحد، یک انباری نیز موجود است. یکی از بهترین ویژگی‌های برج‌های چیتگر، سیستم ماهواره‌ی مرکزی آن‌هاست که توانایی دریافت طیف گسترده‌ای از شبکه‌های داخلی و خارجی را دارد. برج مرجان واقع در پهنه‌ی C که یکی از خاص‌ترین برج‌های شهرک به‌شمار می‌رود، به سیستم‌های IP BMS.Media مجهز شده است که به‌منظور مانیتورینگ برج با هدف کنترل یک‌پارچه‌ی قسمت‌های حیاتی و مهم ساختمان نصب می‌شود. این فناوری می‌تواند دربرگیرنده تمام سیستم‌های حفاظتی، الکتریکی و مکانیکی ساختمان مانند گرمایش، سرمایش، تهویه مطبوع آسانسور و… باشد.

همچنین لازم‌به‌ذکر است که همسایه‌ها و لابی می‌توانند از طریق تلفن داخلی با یکدیگر ارتباط داشته باشند.

در بیشتر برج‌های چیتگر، تعداد پارکینگ‌ها از تعداد واحدها بیشتر است و هر مالک می‌تواند با پرداخت هزینه‌ی اضافی، دو پارکینگ برای خود داشته باشد و آن را به مهمان‌های خود اختصاص دهد؛ هرچند که در نزدیکی هر برج پارکینگ‌های جداگانه‌ای مخصوص مهمان در نظر گرفته شده است. جدای از تمام این موارد، مهندسان در نظر دارند که فضای اضافه‌ای را به ساخت پارکینگ اختصاص دهند. به‌این‌ترتیب، در محوطه‌ی شهرک چیتگر مشکلی از نظر پارکینگ وجود ندارد.

پهنه‌های شهرک چیتگر

همان‌طور که پیش‌تر نیز گفته شد، شهرک چیتگر پس از ساخت توسط ارتش به چند بخش مهم تقسیم شد که به هر بخش در این شهرک «پهنه» گفته می شود. سه پهنه‌ی نخست این شهرک (A، B و C) به‌ترتیب با نام‌های بوستان، سروستان و نارنجستان نیز شناخته می‌شوند که در واقع سه پهنه‌ی مسکونی اصلی این شهرک به‌شمار می‌روند. در ادامه با گارِن‌لند همراه باشید تا ویژگی‌ها و امکانات این سه پهنه‌ی مهم را بررسی کنیم.

پهنه‌ی A شهرک چیتگر (پهنه‌ی بوستان)

پهنه‌ی A (بوستان) جزو قدیمی‌ترین بخش‌های شهرک چیتگر به‌شمار می‌رود، ساخت‌وساز در این پهنه تا حدودی منحصربه‌فرد بوده که می‌توان برخی از این شرایط را در پهنه‌های دیگر نیز مشاهده کرد. پهنه‌ی A دارای نقشه و نمایی بسیار خوش ساخت است و همچنین به‌دلیل ساکت و آرام بودن این منطقه از شهرت بسیار زیادی برخوردار است.

پهنه A (بوستان) در جنوب شرقی شهرک چیتگر قرار گرفته است و دارای مساحتی برابر با 144000 متر مربع بوده و فاصله‌ی هوایی آن تا دریاچه ۱۱۰۰ متر است.

ساختمان‌های موجود در این پهنه بین 62 الی 150 متر هستند و معمولاً با نام‌های بلوک «پامچال» و «ارکیده» شناخته می شوند. تمامی ساختمان‌هایی که در پهنه‌ی A شهرک چیتگر قرار دارند، از کیفیت ساخت بسیار بالایی برخوردار هستند.

همان‌طور که گفته شد، پهنه‌ی A شهر; چیتگر یکی از چندین پهنه‌ی این شهرک است که دارای چندین بلوک یا برج است. شاید بتوان گفت که پهنه‌ی A بهترین پهنه‌ی شهرک چیتگر است. برخز از مزایای این پهنه عبارتند از:

  • پارکینگ و انباری برای هر واحد
  • عدم تداخل مسیرهای سواره و پیاده
  • مسیرهای دسترسی آسان
  • فضای بازی و آب‌نما
  • حفاظت فیزیکی

پهنه‌ی B شهرک چیتگر (پهنه‌ی سروستان)

پهنه‌ی B به بنیاد تعاون ارتش تعلق دارد و به‌دلیل معماری خاص خود معروف شده است. اگر نقشه‌ی هوایی این پهنه را مشاهده کنید، می‌بینید که ساختمان‌های این پهنه به‌شکل پروانه یا علامت ∞ در کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند و همین معماری باعث زیباتر شدن پهنه‌ی B گردیده است.

برج‌های پروانه‌ای شکل و جذاب نظر بسیاری از سرمایه‌گذاران را به خود جلب کرده‌اند. پهنه‌ی B با نام سروستان نیز شناخته می‌شود.

سبک طراحی بی‌نهایت (∞) در این بخش نظر بسیاری از افراد را به خود جلب کرده است. متراژ آپارتمان‌های پهنه‌ی B‌ از ۸۶ متر مربع شروع می‌شود تا به ۳۶۰ متر مربع می‌رسد. به‌این‌ترتیب برای پهنه‌ی B شهرک چیتگر، ۱۶ برج در نظر گرفته شده است.

سبک خاص معماری، این پهنه را به دو بخش شرقی و غربی تقسیم کرده است. هر برج ۳۰ الی ۴۳ طبقه دارد و هر کدام از برج‌ها طراحی خاص خود را دارند. همان‌طوری که پیش‌تر نیز گفته شد، ساختمان‌های واقع در شهرک چیتگر از طراحی و نقشه‌ی بسیار خوبی برخوردار هستند و برای هر واحد مسکونی ۴۰ متر مربع فضای آزاد در نظر گرفته شده است.

در خصوص نورگیری نیز باید گفت که این واحدها شرقی-غربی هستند و این یعنی در تمام ساعات روز نور کافی دریافت می‌کنند. همچنین باید این را گفت که هر واحد، به واحدهای روبه‌رویی خود دید دارد. در واقع به‌دلیل نقشه‌ی ∞ ساختمان‌ها، میزان دید واحدهای روبه‌رو به یکدیگر بیشتر سایر پهنه‌ها است. واحدهای شمالی به پارک هزارویک شهر دید دارند.

همان‌طور که در بالا نیز اشاره شد، هر کدام از برج‌ها از فضای باز اختصاصی برخوردار است که برای امنیت کودکان در نظر گرفته شده است، همچنین در فضای بین تمام برج‌ها، چندین آب‌نما، مرکز آموزشی و تجاری قرار گرفته است.

سازه‌های این پهنه همانند سایر پهنه‌ها به‌صورت فلزی هستند و از اتصالات پیچ‌ومهره‌ای بهره می‌برند. گفته می‌شود برج‌های این پهنه به‌گونه‌ای ساخته شده‌اند که تا زلزله‌ی ۱۱ ریشتری نیز مقاومت دارند؛ اما این گفته بسیار بی‌اساس و به‌دور از واقعیت است. طبق آئین‌نامه زلزله ۲۸۰۰ تاثیر زلزله در ساختمان‌های بالای ۱۲ طبقه کمتر از سایر ساختمان‌ها است و به‌همین دلیل برج‌های چیتگر مقاومت بالایی در برابر زلزله دارند؛ اما مقاومت در برابر زلزله‌ی ۱۱ ریشتری یک دروغ است و چنین چیزی در این برج‌ها وجود ندارد.

برج‌های پهنه‌ی B شهرک چیتگر به این صورت در کنار هم قرار دارند: 9 برج در یک سمت پهنه و 7 برج دیگر در طرف دیگر پهنه قرار دارند. طراحی برج‌ها به‌گونه‌ای است که نورگیری آن‌ها تحت تأثیر یکدیگر قرار نمی‌گیرد.

هر برج که به‌شکل پروانه‌ای طراحی شده است دارای دو بال بوده که با نام «سرو» شناخته می‌شوند، مثلاً برج G2 دارای دو بال به‌نام‌های سرو ۱ و ۲ است.

برج‌های پهنه‌ی B‌ شهرک چیتگر عبارتند از:

  • برج G1 (سرو ۵ و ۶)
  • برج G2 (سرو ۱ و ۲)
  • برج G3 (سرو ۳ و ۴)
  • برج G4 (سرو ۷ و ۸)
  • برج B1 (سرو ۹ و ۱۰)
  • برج B3 (سرو ۱۱ و ۱۲)
  • برج D (سرو ۱۳ و ۱۴)
  • برج D2 (سرو ۱۵ و ۱۶)
  • برج D3 (سرو ۱۷ و ۱۸)

تمام برج‌های موجود در پهنه‌ی B از نظر مساحت و مشخصات داخلی با هم تفاوت دارند. مشخصات برج‌ها عبارت است از:

  • برج‌های سری B دارای ۳۴ طبقه
  • برج‌های سری N و D دارای ۳۳ طبقه
  • برج‌های سری G دارای ۲۹ و ۳۰ طبقه

زیربنای برج‌هایی که در پهنه‌ی B قرار دارند با یکدیگر متفاوت است؛ ولی به‌طور کلی برج‌های N بیشترین زیربنا را دارند.

با در نظر گرفتن کلیه طبقات و واحد‌های آن‌ها، برج‌های سری G از 4 طبقه پارکینگ برخوردارند و سایر برج‌های پهنه B دارای 6 طبقه پارکینگ هستند. برج G1 و G3 از واحد تجاری برخوردار نیستند؛ اما سایر برج‌ها دارای واحد تجاری هستند.

چشم‌انداز این واحد‌ها در پهنه B با توجه به موقعیت و جهت‌گیری واحد کاملاً متفاوت است؛ اما به‌طور کلی چشم‌انداز این واحدها به‌ شرح زیر است:

  • واحد‌های جنوبی: دید به باغ گیاه‌شناسی و پارک جنگلی چیتگر
  • واحد‌های شرقی: دید به دریاچه‌ی شهدای خلیج فارس (چیتگر) و مجتمع تجاری ایران مال
  • واحد‌های شمالی: دید به مجموعه‌ی تفریحی هزارویک شهر و دامنه‌ی کوه‌های البرز
  • واحد‌های غربی: دید به مروارید شهر

برج‌های واقع در پهنه‌ی B‌ شهرک چیتگر از امکانات زیر برخوردار هستند:

  • سالن اجتماعات
  • سالن ورزشی
  • ۱۰ لاین آسانسور
  • سیستم مانیتورینگ و دوربین مدار بسته
  • سیستم اعلام حریق
  • پارکینگ و انباری اختصاصی
  • فضای سبز و محوطه‌سازی
  • سرمایش و گرمایش چیلر مرکزی

برتری معماری برج‌های پهنه B نسبت به برج‌های پهنه A شهرک چیتگر

به لحاظ معماری این برج‌ها با هم تفاوت دارند. زمانی که از بالا به برج‌های نگاه می‌کنید می‌توانید برج‌های پروانه‌ای پهنه‌ی B که از دو بال غربی و شرقی برخوردار هستند را مشاهده کنید. پهنه‌ی B درکل از ۱۶ برج تشکیل شده است که در کنار یکدیگر ساختار ∞ شکل را می‌سازند و از دو بال غربی و شرقی تشکیل شده‌اند.

نکته‌ی مهم درمورد برج‌های پهنه‌ی B، معماری داخلی این برج‌ها است. در هر واحد 10 درصد متراژ را برای تراس و نورگیری در نظر گرفته‌اند.

از جمله امکانات برج‌های پهنه B‌ می‌توان به سالن اجتماعات، سالن ورزشی، خشک‌شویی، دوربین مدار بسته، لابی مجلل، سیستم تخلیه زباله (شوتینگ)، جاروبرقی مرکزی، انباری، پارکینگ و بالکن اشاره کرد.

پهنه‌ی C شهرک چیتگر (نارنجستان)

پهنه‌ی C یا نارنجستان، یکی از پهنه‌های شهرک چیتگر است که به وسیله‌‌ی تعاونی‌های مختلف زیر نظر ارتش ساخته شده است.

پهنه‌ی C یا نارنجستان شهرک چیتگر یکی از بهترین قسمت‌های این شهرک است که شرایط ویژه‌ای برای سرمایه‌گذاری دارد.

در این پهنه، ۸ برج درحال ساخت است و موقعیت بسیار مناسبی داشته و در کنار موزه گیاه‌شناسی قرار دارند. پهنه‌ی C از نظر آب‌وهوایی نیز بهتر از سایر پهنه‌ها است. واحد‌های این پهنه از 93 متر، 110 متر و 135 متر تشکیل شده‌اند و تعداد اتاق خواب‌های آن‌ها نیز متفاوت است.

پهنه‌ی C‌ و برج‌های موجود در این قسمت، از نظر کیفیت، موقعیت مکانی و امکانات رفاهی بسیار مناسب هستند و موقعیتی ایده‌ئال برای سرمایه‌گذاری فراهم کرده‌اند. از جمله امکانات برج‌های پهنه‌ی C می‌توان به سالن اجتماعات، سالن ورزشی، خشک‌شویی، دوربین مدار بسته، لابی مجلل، سیستم تخلیه زباله (شوتینگ)، جاروبرقی مرکزی، انباری، پارکینگ و بالکن اشاره کرد.

پهنه‌ی C در واقع در ظلع جنوبی شهرک چیتگر و بلوار ارتش است و از نظر موقعیت مکانی و همچنین دسترسی به مسیرهای ارتباطی، موقعیت بسیار خوبی دارد. برخی از ویژگی‌های موقعیت مکانی برج‌های این پهنه عبارتند از:

  • از سمت شمال به اتوبان همت و شهربازی هزار و یک شهر
  • از سمت جنوب به باغ ملی گیاه‌شناسی و اتوبان حکیم
  • از سمت شرق به دریاچه‌ی مصنوعی شهدای خلیج فارس (چیتگر) و مجتمع تجاری اداری آرتمیس
  • از سمت غرب به پروژه تعاونی مسکن بتاجا و بیمارستان تات

درحال حاضر ۸ برج در پهنه‌ی C درحال ساخت هستند که هر کدام از آن‌ها با نام «نارنج» شناخته می‌شوند. این برج‌ها به‌وسیله‌ی تعاونی‌های مختلف زیر نظر ارتش ایران ساخته می‌شوند که عبارتند از:

  • پدافند هوایی ارتش: نارنج 1 و 2
  • نیروی دریایی ارتش: نارنج 3 (پروژه برج مرجان)
  • نیروی هوایی ارتش: نارنج 4 (برج H2)
  • نیروی زمینی ارتش: نارنج ۵، ۶ و 7
  • شرکت نپاسازه: نارنج 8

برج‌های پدافند هوایی ارتش (نارنج 1 و 2)

این برج‌ها به وسیله تعاونی مسکن پدافند هوایی ارتش ساخته شده‌اند و به برج‌های H و C پدافند شهرت دارند. محل قرار‌گیری این برج‌ها در حاشیه بلوار پژوهش است. این برج‌ها دارای 3۰ و 40 طبقه هستند، برج C پدافند از 30 طبقه برخوردار است. برج H دارای 40 طبقه است که به شرکت آوین سازه تعلق دارد. این برج‌ها در نهایت دارای 1000 واحد هستند.

برج نیروی دریایی ارتش (برج مرجان)

این برج دارای 40 طبقه است که به وسیله تعاونی نیروی دریایی ارتش ساخته شده و به‌عنوان بلندترین برج این منطقه شناخته می‌شود. این برج در واقع دو برج دوقلو است که به‌یکدیگر متصل شده‌اند و طراحی بسیار خاصی دارند. این برج از امکانات ویژه و کامل و واحد‌هایی با متراژ‌های متفاوتی همچون ۸۰، ۱۰۵، ۱۲۰، ۱۳۰ و 150 متر مربع برخوردار است.

برج مرجان از نظر زیبایی و تجهیزات جزو خاص‌ترین برج‌های ایران به‌شمار می‌رود و بسیار چشم‌نواز است.

برج H2 نیروی هوایی ارتش (برج نارنج 4)

این برج به‌وسیله تعاونی نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران ساخته شده است و در بخش جنوبی پهنه C قرار دارد. این برج 29 طبقه دارد و در موقعیت مکانی بسیار خوبی قرار گرفته است و از نظر دسترسی به راه‌های ارتباطی و چشم‌انداز واحد هم شرایط مناسبی دارد. واحد‌های این برج در متراژهای 75 تا 175 مترمربع ساخته شده‌اند.

معایب برج‌های شهرک چیتگر

تا کنون از مزایای شهرک چیتگر و برج‌های آن برای شما حرف زدیم و حال وقت آن رسیده که درمورد معایب این برج‌ها با شما صحبت کنیم.

نخستین موردی که به چشم می‌آید، معماری داخلی واحدها است. واقعیت این است که معماری داخلی واحدها چنگی به‌دل نمی‌زند؛ اما از آن‌جایی که واحدها به‌صورت خام به مالکین تحویل داده می‌شود (یعنی کمد، کابینت، شیرآلات و… ندارد) و در ساخت دیوارهای داخلی از کناف استفاده شده است، مالکین محترم می‌توانند دکوراسیون داخلی واحدها را به هر شکلی که دوست دارند تغییر دهند. شما می‌توانید دیوارها را جابه‌جا کنید و واحدهای دو خوابه را به سه خوابه یا بالعکس تبدیل کنید.

یکی دیگر از ویژگی‌های منفی برج‌های چیتگر، نبود جان‌پناه در پایین برج‌ها برای عبور ایمن مردم و ساکنین است. جان‌پناه یکی از اساسی‌ترین ویژگی‌های برج‌ها است و شهرداری نیز بر وجود آن تأکید بسیاری کرده است؛ اما متأسفانه این ویژگی‌ حیاتی در بسیاری از برج‌های شهرک چیتگر دیده نمی‌شود. اگر چیزی از طبقات بالای برج به‌سمت پایین پرتاب شود، به‌دلیل نبود جان‌پناه مستقیماً با افراد پیاده برخورد می‌کند و به آن‌ها آسیب جانی جدی وارد می‌کند. مهندسان می‌گویند به‌زودی برای برج‌ها جان‌پناه طراحی می‌کنند؛ اما این امر تاکنون محقق نشده است.

کلام پایانی

چیتگر، شهرکی نوساز و لوکس است که از نظر اقتصادی، تجاری و تفریحی اهمیت زیادی دارد. منطقه‌ی چیتگر به‌واسطه‌ی مناظر طبیعی و مختلفی که دارد، موقعیت بسیار مناسبی را برای ساخت‌وساز ایجاد کرده است.

مرکز خرید رزمال و بام‌لند از بخش‌های مشهور در چیتگر هستند. رزمال با طراحی بی‌نظیر خود در شمال میدان موج، نظر بسیاری از افراد را به خود جلب می‌کند. مرکز خرید پارمیس نیز از دیگر بخش‌هایی است که به‌تازگی در حال بهره‌برداری بوده و بخش مهمی از سرمایه‌گذاری در این منطقه را شامل می‌شود.

مجموعه تفریحی ورزشی اُ پارک در چیتگر تنها پارک آبی در تهران محسوب می‌شود و توانسته سهم اقتصادی ارزشمندی برای رشد منطقه 22 داشته باشد. در ارزیابی‌های صورت گرفته، آینده‌ی اقتصادی روشنی در انتظار منطقه‌ی ۲۲ تهران است و به‌همین‌دلیل بسیاری از افراد تمایل دارند تا در این منطقه سرمایه‌گذاری کنند. هرچه که میزان سرمایه‌گذاری در این منطقه افزایش می‌یابد، تمامی بخش‌های منطقه‌ی ۲۲ رشد خواهند کرد.

در سال‌های گذشته به‌دلیل ساخت‌وساز گسترده در اطراف دریاچه‌ی چیتگر، افراد زیادی به این منطقه مهاجرت کرده‌اند و این افزایش جمعیت باعث رونق تجاری از جمله تفریحات، خدمات و فروشگاه‌ها شده است. این اتفاقات منجر به ایجاد مسکن چیتگر با امکانات و شرایط متفاوت شد که دست مردم را برای خرید، اجاره و سرمایه‌گذاری در منطقه 22 باز کرد.

پیام بگذارید